Michiel van Gerwen o roli usług IT w firmie Farm Trans: „Kontrolujesz wszystkie aspekty działań logistycznych”.
30 | 03 | 2023
IT stanowi najważniejszy element usług Connected Services w Farm Trans. Kierownik zespołu Michiel van Gerwen dostrzega, że inteligentne rozwiązania w zakresie IT zapewniają większą kontrolę: „Dzięki automatycznym wyzwalaczom we wszystkich strumieniach danych naszego transportu my, nasi klienci i wszystkie elementy łańcucha na trasie uzyskują więcej informacji. Pozwala to rozwiązywać problemy, zamiast im zapobiegać”.
W pierwszym z serii czterech artykułów na temat usług Connected Services przeczytasz o tym, w jaki sposób rozwiązania technologiczne wspierają naszą logistykę. W pozostałych trzech artykułach omówimy rolę zarządzania kontem, zarządzania operacyjnego i zarządzania przewoźnikami.
Lepszy wgląd w łańcuch
Usługi IT odgrywają coraz większą rolę w logistyce. W ciągu ostatniego półtora roku firma Farm Trans dokonała ogromnego postępu w obszarach danych i IT. Michiel van Gerwen: „Prowadzimy obecnie dwukierunkową elektroniczną wymianę danych (ang. Electronic Data Interchange) z 95% przewoźników. Dzięki temu my i nasi klienci możemy dokładnie śledzić przebieg procesu logistycznego. Oferujemy pełny wgląd w działania w tych częściach Europy, w których pracujemy, jak i na trasach”.
Lepiej zapobiegać problemom niż je rozwiązywać
Jak wyjaśnia Michiel van Gerwen, korzyści są oczywiste: „Przechodzisz z działań reaktywnych do proaktywnych. Nie mówimy: »Spóźnimy się«, lecz pytamy: »Czy wszystko przebiega prawidłowo?«. Możemy wcześniej wykryć potencjalne problemy, aby im zapobiec lub mieć wystarczająco dużo czasu na ich rozwiązanie. Ponadto możemy informować partnerów w sieci i klientów na czas, co sprawia, że poziom naszych usług jest jeszcze wyższy”.
Ciągle monitorowanie za pośrednictwem portalu Connected Services
Firma Farm Trans opracowała w krótkim czasie pełnowartościowy system z wykorzystaniem małej ilości kodu Mendix: portal Connected Services. Dzięki niemu Farm Trans i jej klienci mają nieustanny wgląd w status zamówienia i za pomocą jednego naciśnięcia przycisku zmieniają aktualne dane w raporty i analizy biznesowe. Michiel van Gerwen: „Jako klient możesz samodzielnie śledzić wszystko ze świadomością, że doglądamy całego przepływu. Możesz nas postrzegać jako swoją wieżę kontrolną”.
Aktualizacje dostępne w dowolnej chwili
Jakie kwestie związane ze zleceniem transportowym możesz śledzić jako klient? Za pośrednictwem portalu otrzymujesz aktualizacje dotyczące zarezerwowanych godzin załadunku i rozładunku oraz aktualizacje podczas transportu. Michiel van Gerwen: „Wykorzystujemy cztery statusy: Odbiór dzisiaj, W transporcie, W drodze do odbiorcy i Dostarczono. Możesz śledzić wszystkie działania w ramach tych statusów: od momentu załadowania zamówień i obecności kierowcy, po przewidywane godziny przyjazdu i odjazdu (z ang. ETA i ETD)”.
Analityka biznesowa
Dzięki danym z portalu możesz uzyskać jeszcze bardziej szczegółowe informacje jako firma. Michiel van Gerwen: „Możesz tworzyć własne raporty, korzystając z najbardziej aktualnych danych z naszego portalu. Jest to bardzo przydatne, ponieważ w łańcuchu logistycznym często współpracuje się z różnymi stronami, które wykorzystują Twoje dane. Od danych finansowych po operacyjne. W związku z tym, że nasz system pozwala ustawić własne parametry, możesz gromadzić swoje dane w celu, do którego są Ci potrzebne”.
Dokumentacja eksportowa w Wielkiej Brytanii
Za pomocą rozwiązań technologicznych Farm Trans przetwarza również automatycznie dokumenty celne, zarówno w celach importu, jak i eksportu. Michiel van Gerwen: „Za pośrednictwem naszego łącza EDI właściwe dane są przesyłane do agenta celnego, a dwie minuty później otrzymujemy dokument eksportowy. Następnie nasz agent w Wielkiej Brytanii wykonuje odpowiednie działania, a przesyłka zostaje odprawiona w ciągu dwóch godzin. Umożliwia to nieprzerwaną pracę naszych przewoźników. Dzięki temu rozwiązaniu proces przebiega sprawnie i mieliśmy niewiele problemów związanych z Brexitem”.
IT jako paliwo usług Connected Services
Aby proces logistyczny przebiegał sprawnie, wszystko musi odbywać się prawidłowo. Od odpowiednich parterów umożliwiających zarządzanie przewoźnikami, po prawidłową koordynację za pomocą zarządzania operacyjnego. Farm Trans nazywa to usługami Connected Services. Dane i rozwiązania technologiczne są paliwem tego procesu. Jako kierownik zespołu w dziale Connected Services, Michiel van Gerwen kieruje pracownikami zarządzającymi kontami klientów, którzy każdego dnia zapewniają prawidłową koordynację z przewoźnikami: „Dwa razy dziennie wykonujemy kontrolę i sprawdzamy system. Mamy wówczas wgląd we wszystkie działania operacyjne. Nasz zespół operacyjny korzysta z systemu przez cały dzień. A dział IT co tydzień wprowadza do systemu nowe funkcje i usługi, dzięki którym możemy bardzo szybko reagować na pojawiające się możliwości i usprawnienia”.
Przyszłość usług IT w Farm Trans
Michiel van Gerwen i jego zespół nieustannie poszukują korzyści i wartości dodanej w obszarze usług IT: „Pracujemy nad E-CMR, czyli elektronicznym wariantem listu przewozowego. Bez korzystania z papierowych dokumentów wszyscy będą otrzymywać takie same informacje, a nawet więcej, np. zdjęcia i współrzędne GPS. Rozwijamy również nową funkcję rezerwacji przedziałów czasowych. Za jej pomocą przewoźnik może zarezerwować własny przedział i uzyskać lepszy wgląd w planowanie i zamówienia. Ponadto przygotowujemy jeszcze dokładniejsze śledzenie przesyłek z 2-godzinnymi przedziałami czasowymi. A wszystko to, by zapewnić jeszcze sprawniejszy proces logistyczny od A do Z”.
—
Usługi IT są częścią Connected Services – Inteligentnej organizacji całego procesu logistycznego. Dowiedz się więcej >